maandag 19 augustus 2019

Zigzag babydekentje met Katia Fair Cotton Craft

Als je af en toe eens ergens een handwerkwinkel binnenloopt, zie je soms zulke mooie garens! Ik kan dan maar moeilijk de verleiding weerstaan ze te laten liggen.
Dat had ik ook met de Katia Fair Cotton Craft, wat voelt dit garen heerlijk zacht en soepel aan! En het heeft een leuk kleurverloop.
Het leek me fantastisch hier iets mee te haken!
Er lag een voorbeeld van een gebreid babydekentje met een zigzagpatroon, maar breien gaat me gewoon niet goed af. Af en toe waag ik een poging, maar daar blijft het dan ook bij.
Maar alles wat je kan breien, kan je ook haken. Al is het resultaat iets anders. 
Dus besloot ik eens uit te testen wat het mooiste resultaat was.
En zo is het geworden!


Het breipatroon van Katia geeft aan dat je aan 1 bol genoeg zou moeten hebben voor een babydekentje, maar met haken kwam ik daar niet mee uit. Met haken gebruik je natuurlijk ook wat meer garen, maar de strepen waren zo smal en het verloop niet mooi, dat ik besloten heb er nog een bol bij te halen. De kleuren heb ik aan elkaar gehaakt, daar zie je niets van. Soms heb ik er wat stukjes tussenuit geknipt om de kleur net even mooier bij elkaar te laten passen. 
Het enige nadeel...….Je moet wel wat meer draadjes wegwerken, maar dat maakt het laatste gedeelte weer goed, lekker tomeloos doorhaken in 1 kleur :)
De strepen zijn zo vanzelf breder geworden en het kleurverloop vind ik veel mooier! 
Uiteindelijk heb ik maar een klein bolletje zandkleurig garen overgehouden.


Voor het dekentje gebruikte ik dus 2 bollen van 200 gram in kleur 500.
(Op 1 bol zit 620 meter)
Om het dekentje lekker soepel te houden, haakte ik met naald 3,5.
Het dekentje is ongeveer 75 cm breed en 90 cm hoog.

Het patroon bestaat uit stokjes en lossen. Makkelijk te maken dus.

Begin met 196 lossen + 3 lossen.
(Een meervoud van 14 + 3 lossen, als je het dekentje smaller wilt maken, haak je 14 steken minder, als je het dekentje groter wilt maken, haak je 14 steken meer. Of 28, 42, 56 enz....)

Tip; Let er wel op als je je rij lossen meet voor de breedte, door het zigzagpatroon wordt het dekentje vanzelf wat smaller. Zet eventueel wat meer lossen op en kijk na de eerste toer hoe breed je het dekentje wilt. De lossen die over zijn, haal je makkelijk weer uit.

Toer 1; Haak een stokje in de 4e losse vanaf de naald. (De 3 lossen tellen ook als een stokje.) Haak 10 stokjes in de volgende 10 lossen. Sla 2 lossen over (dal), **haak 12 stokjes, 2 lossen (berg), 12 stokjes, sla 2 lossen over (dal)** Herhaal tussen ** - ** tot het einde van de toer. 
Je hebt nu 7 x een dal gehaakt en 6 x een berg. Je start en eindigt op de top van de berg. 
Haak in de laatste losse van deze toer 2 stokjes.

Toer 2; Keer je werk, haak 3 (keer)lossen en een stokje in dezelfde steek. Haak 10 stokjes, sla 2 lossen over, **haak 11 stokjes in de volgende 11 steken, 1 stokje in de lossenruimte van de vorige toer, 2 lossen, 1 stokje in dezelfde lossenruimte, 11 stokjes in de volgende 11 steken, 2 lossen overslaan**. Herhaal tussen ** - ** tot het einde van de toer.

Ter controle; Je haakt dus elke keer blokjes van 12 stokjes. Tussen deze blokjes een gaatje. Aan het begin en einde van de toer 2 stokjes in 1 steek.

Je blijft deze 2 toeren herhalen tot je dekentje hoog genoeg is. Bij mij zijn dat 84 toeren geworden.
Omdat de zijkanten keurig recht zijn en de zigzag aan boven- en onderkant eigenlijk leuk genoeg zijn, heb ik de randen niet verder afgewerkt. 


Liefs,
Margreet











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het erg leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bekijken en een reactie te geven!
Bedankt!
Groetjes Margreet