donderdag 22 augustus 2019

Lekker zoet kraamkado

Inmiddels heb ik weer heel wat metertjes garen met mijn haaknaald omgetoverd in allerlei leuks!
Wat heerlijk om weer eens met zoete en lieve pastelkleurtjes te haken.


Al een hele tijd geleden zag ik dit lieve hexagon-dekentje van Jip by Jan langskomen. Het idee om de kleuren te laten verlopen in de hexagons vind ik zo leuk! Die moest en zou ik maken! De 
vraag was alleen voor wie.....


Omdat een goede vriendin zwanger was besloot ik er toch aan te beginnen. Ondanks dat we niet wisten wat het zou worden. Een ander dekentje, wat stoerder, lag ook al klaar.
Maar nu is ze bevallen van een meisje! Na een aantal jongens is het dan wel erg leuk om een écht meisjeskado te krijgen, toch?


Voor de basis van het dekentje, het offwhite garen, gebruikte ik het Ibiza garen wat ik ooit kocht bij de Aldi. Een fijne, zachte mix van katoen en acryl. Voor de kleuren gebruikte ik de Cosy Fine van Durable. In bijna dezelfde tinten als het patroon aangeeft. De Cosy Fine is wel wat steviger dan het Ibiza garen, maar door deze 2 gemixt te gebruiken is het een heerlijk zacht dekentje geworden.
Persoonlijk vond ik het niet mooi de rand onderaan in kleur en verder bovenaan in offwhite te maken. Daarom heb ik ervoor gekozen de randen helemaal in kleur te haken. De schelpjes onderaan maken het wel echt af. Dit patroon ga ik zeker nog eens gebruiken! 
Het was voor mij voor het eerst dat ik een dekentje haakte met de join-as-you-go techniek. (Al hakend de hexagons aan elkaar zetten.) Het was even wennen, maar voor mijn gevoel vordert het in elkaar zetten zo wel snel.


Elk kind heeft een knuffel nodig. Die haakte ik er daarom ook bij. Bijpassend bij het dekentje. 
Hoe leuk is het dat Mia Zoetekoe uit het boekje "Betoverende Amigurumiknuffels 2" als vlekjes dezelfde rondjes heeft als in de hexagons! 
Voor de basis hiervan gebruikte ik wel de Cosy Fine (White). 


Van het restje garen wat over was, haakte ik nog een bijpassend mutsje.
Zo is het kraamkado helemaal compleet!



Het mutsje is een eigen ontwerp. Ook hiervoor gebruikte ik de Cosy Fine en haaknaald 4,5.
Heel makkelijk te maken;
Start met een magische ring, haak in de ring 10 halve stokjes, sluit met een halve vaste. (10)
Toer 2, haak in iedere steek 2 halve stokjes, sluit met een halve vaste. (20)
Toer 3, haak 1 half stokje, in de 2e steek 2 halve stokjes. Herhaal tot het einde van de toer, sluit met een halve vaste. (30)
Toer 4, haak 2 halve stokjes, in de 3e steek 2 halve stokjes. Herhaal tot het einde van de toer, sluit met een halve vaste. (40)
Toer 5, haak 3 halve stokjes, in de 4e steek 2 halve stokjes. Herhaal tot het einde van de toer, sluit met een halve vaste. (50)
Toer 6, haak 9 halve stokjes, in de 10e steek 2 halve stokjes. Herhaal tot het einde van de toer, sluit met een halve vaste. (55)
Haak nu 9 toeren van 55 halve stokjes. Sluit elke toer met een halve vaste.
Je hebt in totaal 15 toeren gehaakt. Je kunt nu de draad afhechten als je het mutsje met een andere kleur af wilt werken. 
Uiteraard kun je de rand ook in dezelfde kleur als het mutsje haken.
Wil je een stoer mutsje, haak dan alleen een randje vasten voor de afwerking.
Wil je liever een andere variatie, alles is mogelijk!
Mijn mutsje heeft een doorsnede van 37 cm.

Voor het randje gebruikte ik lichtroze.
Hecht aan waar je net je draad hebt afgehecht met een vaste, 3 lossen, halve vaste in de 1e losse, (picootje) 1 steek overslaan, vaste in de volgende steek. Herhaal dit tot het einde, hecht af en werk je draad netjes weg. 
Tussen de 2 laatste toeren halve stokjes haakte ik met roze en de kettingsteek nog een randje. Om het mutsje extra lief te maken, kan een bloemetje niet ontbreken;
Start met een magische ring, haak hierin 10 halve stokjes. Sluit de toer met een halve vaste.
Haak 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje in de volgende steek. In de 2e steek 1 stokje, 1 half stokje en een halve vaste, dit is je eerste bloemblaadje, Herhaal dit nog 4 keer zodat je 5 blaadjes hebt.
Sluit met een halve vaste en laat een lang stuk draad hangen om de bloem vast te kunnen zetten. In het hart van de bloem zette ik een knoop vast.
Ook hier weer 2 rondjes bij de bloem (haak in een magische ring 6 vasten, in elke vaste 2 vasten en klaar is je rondje.)

Liefs,
 Margreet





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het erg leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bekijken en een reactie te geven!
Bedankt!
Groetjes Margreet