zaterdag 8 juni 2019

Kraamkado Ralph

Onlangs is onze familie weer uitgebreid met een neefje, Ralph. En daar hoort natuurlijk weer een persoonlijk, gehaakt kado bij.


Het is reuzehandig om van tevoren te horen of er een jongen of een meisje op komst is! ;)
Dan ligt alles klaar als de kleine geboren is. Nou ja, bijna alles dan, want de naam wisten we nog niet. 
Een tijdje geleden ontdekte ik dat Søstrene Grene ontzettend leuke en betaalbare garens verkoopt. Daar heb ik gelijk wat van ingeslagen en dat is maar goed ook. Het is niet bij te bestellen. Als je dus een groter project wilt maken of meer bollen van één kleur nodig hebt is het aan te raden dit in een koop aan te schaffen. Anders krijg je behoorlijk wat kleurverschil.
Omdat ik nog een mand vol van deze heerlijke bollen zachte katoen in allerlei tinten groen en blauw had staan, was het niet zo moeilijk om te kiezen wat ik zou gebruiken. Helemaal niet toen ik hoorde welk kleurtje er op de babykamer op de muur kwam, een mooi vintageblauw kleurtje! Past er supermooi bij!

Ook wilde ik graag een keer een strependekentje maken in zig-zag patroon (ripple-stitch).
Hier zijn allerlei variaties op te bedenken. Leuk om uit te proberen wat mooi past bij het garen en het doel waar je de deken voor wilt maken.

Het garen wat ik gebruikte valt mooi soepel. Voor een babydekentje vind ik het persoonlijk mooi als de structuur niet te open is, ook vanwege de veiligheid, omdat kleine babyvingertjes makkelijk door de gaten kunnen. Afknellen niet heel snel gebeuren, maar dat wil ik toch voorkomen.

Voor dit dekentje heb ik geen patroon. Ik ben gewoon zelf aan het proberen en uithalen geweest.
Uiteindelijk kwam ik op een variatie van 3 steken.
Ik heb eerst een lange rij lossen gehaakt, ongeveer 1 meter.
Door het zigzagpatroon is het wat lastig te zeggen op hoeveel centimeter je uitkomt.
 Het voordeel van een rij lossen is dat je deze makkelijk een stukje uit kunt halen als je erachter komt dat je teveel hebt gehaakt.
Vervolgens haak je in de 3e losse vanaf de naald een stokje, ook in de volgende 2 lossen een stokje, daarna 3 stokjes in 1 losse, 
in de volgende 3 lossen een stokje, 
dan 3 stokjes samenhaken,
dan weer in de volgende 3 lossen een stokje.
Dit blijf je herhalen tot je de gewenste lengte hebt bereikt. In de laatste losse haak je 2 stokjes voor een mooie strakke zijkant van je deken. 
Voor de volgende rij start je met 2 of 3 lossen, afhankelijk van hoe strak je haakt. Deze telt als je eerste stokje. In dezelfde steek haak je nog een stokje en vervolg je het patroon.
Voor de top haak je dus 3 stokjes in 1 steek, voor het dal haak je 3 stokjes samen.

Ik kon het makkelijk onthouden door; "3 op - 3 in de top - 3 neer - 3 in een keer"
(in de eerste en laatste steek haak je 2 stokjes of 3 lossen omhoog en 1 stokje)


Je kunt het dekentje natuurlijk ook in 1 kleur haken. Voor dit dekentje wisselde ik na 2 toeren van kleur.
Om het dekentje haakte ik een rand van halve stokjes en een rij vasten.
Van een strookje leer met knoop maakte ik een label die ook als ophanglus gebruikt kan worden.

Het knuffelkonijn is een patroon van CuteDutch; Konijn Kiki. Deze haakte ik met blauw katoen en Scheepjes Softy kleur 475, een heerlijk, zacht knuffelkonijn.
Het houten knoopje met de tekst "knuffelkontje" is van CuteDutch.
Kiki heeft een geborduurde neus gekregen. 

Het speenkoord maakte ik door verschillende maten houten kralen een gehaakt jasje te geven.
De houten speenclip is ook van CuteDutch.
De siliconen (letter)kralen kocht ik via Marktplaats van Alianne (Haak Design)

Liefs, Margreet










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het erg leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bekijken en een reactie te geven!
Bedankt!
Groetjes Margreet