woensdag 22 augustus 2018

Annie, Winnie, Henk, Sam en Sia

Een stel oude tante's en ooms zou je denken.....;)
Geen namen die ik zelf aan m'n kindertjes zou geven, maar leuk voor de bloemenpoppen!
Net voor mijn vakantie kocht ik het boekje Bloemenpoppen Haken van Zabbez (Bas den Braver)
Dit boekje is pas uitgebracht en vanaf het moment dat ik deze gehaakte bloemenpoppen zag, was ik verliefd! En dan die leuke verhaaltjes erbij! Leuk bedacht!
Wat is er nou fijner om lekker te haken in de vakantie! Heerlijk in de tuin, onderweg of waar dan ook. Het zijn fijne handzame projectjes.

Inmiddels bestaat de familie Bloem uit 5 personen; Anemoon Annie, Waterlelie Winnie, Hortensia Henk, Zonnebloem Sam en Sneeuwklokje Sia.
Het leuke van het deze poppen is dat je basispatroon hetzelfde is en dat je door verschillende kleuren, kleurwisselingen, gehaakte rokjes, bloemblaadjes e.d. weer een heel ander figuurtje krijgt.
En wie houdt er nu niet van bloemen! 
Ik hoop dat er nog een vervolg komt, want er zijn nog veel meer bloemen om hiervoor te kunnen gebruiken. Wie weet probeer ik dat zelf nog eens.
Omdat ik geen fan ben van felle kleuren zoals gebruikt in het boekje, geef ik er graag mijn eigen draai aan en heb gekozen voor Katia Fair Cotton. Een heerlijk zacht garen met een mooie matte uitstraling. De kleuren zijn minder uitgebreid dan de garens van Catona en Catania, maar een beetje spelen met kleur is ook wel leuk.

Kijk je ook wel eens naar de betekenis van bloemen? Ik wel, leuk en verrassend om te lezen. En wil je graag iets geven met een diepere betekenis, zoek dan op die manier je bloemen uit met eventueel de uitleg erbij. Een dankbare gift!! Ik gebruikte het schattige boekje "de taal der bloemen".

Als eerste heb ik het anemoontje gehaakt. Deze bloem is een favorietje in mijn tuin. Een bloem met een verhaal. Ooit kreeg ik van een lieve oude dame wat tuinplanten, waaronder de anemoon, toen we verhuisd waren en onze tuin nog wel wat plantjes kon gebruiken. Zij hield zo van tuinbloemen, die liefde heeft ze wel op mij overgebracht. Echt groene vingers heb ik niet, maar ervan genieten kan ik zeker! Helaas is door het extreem warme weer van deze zomer de plant niet zo mooi als voorgaande jaren, maar er zitten nog knoppen in en hier en daar al een verdwaalde bloem.
(Anemoon Tuin-; Versmade liefde)



De volgende was de waterlelie, ook zo'n prachtige bloem! Als je die mooie kleurschakeringen ziet in de vijver.....prachtig om te zien! Mijn favoriete kleur is dan toch de roze, die aan de buitenkant witte bloemblaadjes heeft en hoe verder naar het hart, hoe donkerder roze de blaadjes worden.
In plaats van het blad in het patroon als rokje, haakte ik een rokje met wat meer kleur en met de binnenste bloemblaadjes aan de rand. Winnie danst vrolijk aan de rand van de vijver.
(Waterlelie; Zuiverheid van hart)


Ook hortensia's vind ik prachtig! Zeker aan het einde van de zomer als ze zo mooi gaan verkleuren!! Er ligt altijd wel ergens op een schaal zo'n mooi verdroogde bol.
Vandaar dat Henk of Hennie ;P verschillende tinten blauw in z'n hoed gekregen heeft. 
Helaas heb ik geen blauwe hortensia in de ruin, maar deze schermbloeier heeft toch nog wat mooie bloemschermen gekregen na een flinke snoeibeurt.
(Hortensia; U bent koud)


Bij de zomer horen uiteraard zonnebloemen. Laatst kocht ik bij La Petite Fleur (https://www.facebook.com/LaPetiteFleurWoudenberg/) prachtige lichtgele! zonnebloemen. Een nieuwe soort, zo gááf! Dus Sam kon in plaats van het standaard zonnebloemgeel best lichtgele blaadjes krijgen vond ik.
Wat ik helemaal leuk vind aan Sam is zijn cape, een bloemblad. Dat maakt hem zo cute! Een soort lieve superman.....
(Zonneboem; Hooghartigheid)


En op verzoek van m'n dochter haakte ik ook het sneeuwklokje. Midden in de zomer is er nergens 1 te vinden, maar ze heeft zo'n lieve uitstraling! Het hoedje als bloemklokje is echt goed bedacht! 
Onder de bladeren van de Helleborus heeft ze toch nog wat sneeuwballen gevonden om te gooien.
(Sneeuwklokje; Hoop)


Er zullen er ongetwijfeld nog meer volgen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Liefs, Margreet.





1 opmerking:

  1. Wat een leuk verhaal en ik vind de bloem-popjes echt geweldig!
    Vooral de hortensia (waarschijnlijk omdat blauw mijn lievelingskleur is) vind ik super!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het erg leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bekijken en een reactie te geven!
Bedankt!
Groetjes Margreet