maandag 31 juli 2017

Maritiem fotolijstje van een kraftdoosje

Dit leuke zomerse fotolijstje heb ik gemaakt van een kraftdoosje.
Een prachtig project om te maken en je mooie herinnering aan de zomer in te bewaren!
Als basis heb ik een kraftdoosje gebruikt van ongeveer 13 x 18 cm.
Om het idee van een 3D lijstje te krijgen heb ik het deksel een beetje aangepast.
Ik heb hiervoor de hoeken ongeveer een 0,5 cm ingeknipt en nieuwe rillijnen 3-4 mm naast de bestaande vouw gemaakt. (naar de binnenkant) Als je deze voorzichtig vouwt zie je dat de hoeken niet netjes tegen elkaar aan komen. De randjes die in de weg zitten, knip je voorzichtig weg. Dit zal ongeveer 3 mm zijn aan alle kanten. (zie foto)
Als je dit hebt gedaan, zie je dat het deksel nu mooi in het doosje past.
De hoeken plak je niet vast, later zie je waarom.

Nu kun je op zoek gaan naar een mal om een frame uit het deksel te stansen. Als je al weet welke foto, quote of plaatje je wilt gebruiken, kun je kijken wat mooi past.
Ik heb gekozen voor een groot ovaal. Verbazingwekkend hoe makkelijk ik dit met de Big Shot door het deksel kon stansen! 2x heen en weer en keurig gesneden!
Vervolgens leg je het deksel plat voor je neer en bewerk je met Gesso en een kwast het hele deksel. Bedek ook goed de randjes van het gestanste gedeelte. Hier kan namelijk makkelijk vocht onder lopen als je het gaat bewerken. Als dit gebeurt trekt het deksel helemaal krom, krijg je lelijke vouwlijnen en kun je opnieuw beginnen. Jammer van je werk dus ;)

Omdat voor mij de zomer hoort bij zon, zee, strand, schelpen, zand en water heb ik in dit thema allerlei decoratie bij elkaar gezocht om het lijstje te bewerken; 
Visnet, diverse soorten schelpen, houten zeesterretjes en zeepaardjes, echte zeesterren, touw, een ankertje, stukjes lint Adel, (als je deze bloemetjes losknipt, vind ik ze een beetje op zeeëgeltjes lijken) een flesje en zeewier.
Het wier, meeuw, anker en cirkels zijn allemaal uit kraft gestanst. Het anker en de meeuw heb ik een aantal keer gestanst en op elkaar geplakt. Zo zorg je voor meer diepte en krijg je een mooie "look".
Het maakt niet uit of de kleuren bij elkaar passen, hier zie je straks niks meer van.
Met een tekstsjabloon en structuurpasta heb ik linksboven op het deksel een stukje bewerkt.
Laat dit goed drogen. 
Maak nu met alle decoratie een mooie compositie. Dit mag best gedeeltelijk over het uitgesneden frame vallen. Plak dit met goede lijm of lijmpistool stevig vast.
In het touw heb ik een zeemansknoop gelegd. Op internet / YouTube kun je hier goede filmpjes over vinden.
Als je de decoratie naar tevredenheid hebt opgeplakt, bewerk je alles met Gesso. Zorg dat je met de kwast ook goed alle naadjes en gaatjes bedekt. Ook dit laat je weer goed drogen.
Met Perfect Pearls Mists van Ranger en Glimmer Mist van Tattered Angels heb ik het deksel op kleur gebracht. Met Antiquing Patina Umber en witte Gesso heb ik later nog wat accentjes aangebracht.
Als alles goed droog is kun je het lijstje verder gaan afwerken. Ik wilde het graag op kunnen hangen, dus heb ik er een jute touw aan bevestigd.
Hiervoor maak je eerst in de rand van het doosje 2 gaatjes met de gaatjestang. Vervolgens vouw je de randen van het deksel naar binnen en schuif deze in het doosje, nu zie je waar de gaatjes moeten komen. Maak ook in deze rand gaatjes.
Nu kun je de rand van het deksel bewerken met lint, maar dit zou natuurlijk ook met scrappapier of maskingtape kunnen. Maak ook hierin de 2 gaatjes.
Plak nu op de rand van het deksel aan de buitenkant een stuk stevig tape, niet over de gaatjes, en plak deze vervolgens in het doosje. Het deksel kun je nu naar buiten klappen en het touw door de gaatjes stoppen. Deze kun je simpel met een knoop in het touw aan de binnenkant van het doosje op z'n plek houden.
Omdat het deksel nu nog open kan, kun je goed zien waar je je foto, plaatje of quote wilt plaatsen. Plak deze vervolgens vast.
Als je tevreden bent over je creatie kun je de overige 3 randen ook van tape voorzien en zo het deksel naar binnen vouwen en dichtplakken. Je kunt er ook voor kiezen de randen niet te plakken. Zo kun je de foto ook nog eens verwisselen.
Omdat ik op dit moment nog geen geschikte foto had, heb ik in het doosje een stuk ribbelkarton geplakt en daar een plaatje op geplakt.

Je kunt zo natuurlijk op allerlei manieren je eigen lijstje maken en in de kleuren die bij jou passen.
Ik ben benieuwd wat jullie van dit project vinden en er zelf ook weer inspiratie uit kunnen halen!
Liefs,


Gebruikte materialen;
Kraft doosje 18 x 13 x 3.3 cm 5 stuks Lint Adel, gehaakte bloem wit breed, 25 mm x 1 meter Jute ribbon 10 mm x 8 meter - Grijs Zeester, circa 6 cm per stuk  Schelpjes puntjes middel 2-3 cm, 30 gram 1A Schelpjes punt gedraaid, 5 stuks diverse afmetingen Schelpjes plat slakkenhuis, 25 stuks Flesjes dia 22 mm hoogte 30 mm, per 2 stuks Visnet circa 12 x 12 cm, kleine gaten, stugge kwaliteit Dreamz koord cognac bruin 5mm, per halve meter Crealies Decorette cirkels in elkaar, no. 11 Joy! Die zeewier met luchtbellen Joy! FIJN ribbelkarton A5, 10 vellen Kraft Karton/papier 15 x 30.5 cm 25 vel 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het erg leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bekijken en een reactie te geven!
Bedankt!
Groetjes Margreet