donderdag 25 februari 2021

Theemuts met rozen

Theemuts met rozen / Teacosy with roses

Iets wat ik al jaren wilde maken, een theemuts of teacosy.
Ik vind het altijd zo gezellig om een volle theepot op tafel te zetten, maar een dubbelwandige theepot is fijn, maar niet persé een streling voor je oog ;)
Dan liever een leuke van porselein! Het nadeel daarvan is wel dat je thee zo snel afkoelt.
Een mooi alternatief is dan een teacosy. 
Deze helpt overigens bij een porseleinen pot ook om de thee langer warm te houden, dat is een fijne bijkomstigheid!

Op het wereldwijde web kon ik niet echt een patroon naar mijn zin vinden, maar wel inspiratie. 
Toen er laatst zo'n heerlijk pak sneeuw lag en het echt even winter was, vond ik het tijd om er mee aan de slag te gaan.
Ik besloot een poging te doen zelf iets te ontwerpen en eigenlijk ben ik best wel trots op het resultaat. Precies wat ik voor ogen had. Op het moment dat ik deze blogpost schrijf, staat ie dan ook gezellig naast me op tafel.

Het patroon wil ik graag met jullie delen!

Nodig;
2 bolletje garen "stonewashed creme/ zandkleurig (Kruidvat)
1 bol Phildar Phil Light in de kleur gazelle
Voor de rozen, blaadjes en knopjes;
1 bol Scheepjes Stonewashed New Jade 819
1 bol Scheepjes Stonewashed Canada Jade 806
1 bol Scheepjes Stonewashed Red Jasper 807
1 bol Yarn and Colors charming Burgundy 029
houten kralen
Haaknaald 5 (voor de theemuts en bodem)
Haaknaald 3 (voor de rozen en blaadjes)



De teacosy is gehaakt met 3 draden; 2 draden stonewashed en 1 draad Phil Light om een wollig en stoer effect te krijgen.


Meet eerst je theepot op;
Het breedste punt van de buik onder de tuit en het oor gemeten is bij mij 44 centimeter.
De bodem is 9 centimeter doorsnee.
De hoogte vanaf de bodem tot de knop op het deksel meet 19,5 centimeter.

De basislap haak je in de breedte met een boordsteek of ribbelpatroon. Dit rekt een beetje mee, waardoor het mooi om de bolle buik van de theepot past.
Om een hoogte van 19,5 cm te krijgen zette ik 30 lossen op + 2
Toer 1; haak een half stokje in de 3e losse vanaf de naald en haak verder halve stokjes tot het einde van de lossenrij. 2 lossen en keer.
Toer 2; haak een half stokje in de achterste lus van halve stokjes van de vorige toer tot het einde van de rij. 2 lossen en keer.
Toer 3 - 18; Herhaal toer 2 tot je 18 toeren hebt gehaakt. Dit is ongeveer de breedte van de helft van de theepot gemeten van oor tot tuit.
Als je een bredere omtrek hebt haak je 1 of 2 toeren extra, voor een smallere pot haak je 1 of 2 toeren minder.
Toer 19; deze toer komt in het midden van de theepot, onder en boven de tuit.
Haak 7 halve stokjes in de achterste lus  12 lossen en weer 11 halve stokjes in de achterste lus. 2 lossen, keer. (stukjes onder en boven de tuit kan je korter of langer maken door minder of juist meer halve stokjes te haken)
Toer 20 - 37; Herhaal toer 2

Als je klaar bent ziet de basis er ongeveer zo uit.


Kijk nu even goed welke kant je als buitenkant wilt gebruiken.
Het mooist is als je de steken als V-tjes ziet zoals hieronder te zien is.
Sluit deze lap dan met de verkeerde kant door deze aan de onderkant, dus het stuk wat onder het oor komt, vast te naaien of haken met een paar steken.


Vervolgens haken we een rondje voor de onderkant. Belangrijk is dat je uitkomt met de laatste toer op ongeveer hetzelfde aantal steken als de toeren van de basislap. Dat zijn bij mij ongeveer 39 steken. Bekijk bij de laatste toer hoe je de laatste meerdering evenredig verdeelt over de toer.


Toer 1; 6 vasten in een magische ring (6)
Toer 2; haak 2 vasten in elke vaste (12)
Toer 3; 1 vaste, 2 vasten in elke 2e vaste (18)
Toer 4; 2 vasten, 2vasten in elke 3e vaste (24)
Toer 5; 3 vasten, 2 vasten in elke 4e vaste (30)
Toer 6; 4 vasten, 2 vasten in elke 5e vaste (36)
Toer 7; 11 vaste, 2 vasten in elke 12e vaste (39)

Verdeel de muts even in 4 delen met steekmarkeerders en haak de bodem met vasten aan de muts. 
Omdat je in elke toer een vaste haakt, trekt de muts vanzelf een beetje samen.



Je hebt nu eigenlijk een soort hoes waar je de theepot in kan schuiven met de tuit door het gat in de voorkant. De achterkant bij het oor blijft open.


Haak of vlecht van hetzelfde garen een koord, ik haakte deze met 100 lossen. Rijg dit koord op ongeveer 2 centimeter van de bovenkant door de muts, zodat deze mooi om de knop op het deksel sluit. Aan de uiteinden kan je naar wens houten kralen rijgen.

 

Vervolgens kan je helemaal losgaan met de rozen in verschillende maten, of het juist subtiel houden door een enkele roos. Helemaal zoals jij het wilt!
Ik vind het mooi om de rozen als een krans op de bovenkant te zetten.
De rozen hebben in principe dezelfde werkwijze, maar door meer of minder bloemblaadjes te haken kun je kiezen voor een roos in volle bloei of een pas ontluikende knop.

Werkwijze;
Voor 13 blaadjes zet je 40 lossen op
Voor 11 blaadjes zet je 34 lossen op
Voor 7 blaadjes zet je 22 lossen op
Voor 5 blaadjes zet je 16 lossen op
Voor 3 blaadjes zet je 10 lossen op

Toer 1;  (3 lossen tellen als 1e stokje) Haak een stokje in de 4e losse vanaf de naald, 2 lossen, 2 stokjes in dezelfde steek. [1 losse, sla 2 lossen over. 2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes in dezelfde steek.] 1 losse, sla 2 lossen over. Herhaal [ ] tot einde van de lossenketting. 1 losse, keer.

Toer 2; 7 stokjes in 2-lossenopening tussen de 2 stokjes. 1 vaste in de 1-lossenopening. Herhaal tot einde van de toer. Sluit de toer af met een vaste na de laatste 7 stokjes en laat een lange draad zitten.
Rol de blaadjes op tot een mooie bloem en zet deze aan de onderkant vast met een aantal steekjes, zodat de bloem mooi blijft zoals jij dat wilt. Knip de draad niet af, deze gebruik je om de roos vast te zetten op de muts.

Maak zo een aantal rozen en knopjes in de gewenste kleuren.

Voor de grotere rozen heb ik bloemhartjes gemaakt door met lichtgroen 2 stokjes te haken in een magische ring en deze te sluiten tot een bolletje door de draad door de voorste lussen van de stokjes te rijgen en aan te trekken. Deze zet je met een paar steken vast in het hart van de roos.
Ook heb ik op deze manier wat rode bolletjes gehaakt en tussen de rozen bevestigd op de muts.


De blaadjes heb ik in 1 kleur gehaakt, maar je kan er ook voor kiezen om de "nerf" met een wat donkerder kleur te borduren.

 Werkwijze blaadjes; (ongeveer 15 stuks)
start met een ketting van 9 lossen

1 halve vaste in 2e losse vanaf de naald, 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 2 dubbele stokjes, 2 dubbele stokjes, 1 stokje.
In de laatste losse; 1 half stokje - 1 vaste - 1 half stokje.
Haak verder aan de andere kant van de lossenketting; 1 stokje, 2 dubbele stokjes, 2 dubbele stokjes, 1 stokje, 1 half stokje, 1 vaste, 1 halve vaste. (Als je bij de teruggaande steken het begindraadje meehaakt, hoef je deze niet meer weg te werken)

 Laat een ruime draad zitten. Steek deze draad door de laatste steek naar achteren en borduur met de steelsteek de nerf van de punt naar de "botte kant" van het blaadje. Met het overgebleven draad zet je het blaadje vast op de muts, onder en tussen de rozen.



Ik hoop jullie hiermee geïnspireerd te hebben om misschien zelf ook zo'n fijne teacosy te maken. Altijd goed om gezellige momenten een beetje extra aandacht te geven!
Het is sowieso een erg leuk werkje om te doen. En wie weet heb jij wel een idee om deze rozen ergens anders voor te gebruiken.
Mocht je ermee aan de slag gaan, dan zou ik het erg leuk vinden als je dat met me wilt delen.
Gebruik dan de hashtag #teacosyrose of #theemutsroos op Instagram.
Je kan mij daar vinden als @lotsofyarnlove
Ik ontmoet je daar graag! En heb je vragen? Stel ze gerust!

Lieve groet,
Margreet



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het erg leuk dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te bekijken en een reactie te geven!
Bedankt!
Groetjes Margreet